جولای که در تقویم مصادف است با سالگرد جنایت سربرنیتسا (۱۹۹۵م) درحالی امسال در بیست و نهمین سالگرد هم به سان هر سال باشکوه گرامی داشته شد که همزمان نسل‌کشی به مراتب بزرگ‌تر در غزه، این روزها پیش چشم بهت‌زده جهانیان در حال رقم خوردن بوده است.

قتل‌عام سربرنیتسا در حال تکرار در غزه

به گزارش قدس آنلاین، کشتار سربرنیتسا ماجرای نسل‌کشی بزرگ علیه مسلمانان است که باید آن را لکه ننگی بر تارک کشورهای غربی تا همیشه تاریخ قلمداد کرد. در این جنایت، بیش از ۸هزار مرد از ساکنان بوسنیایی شهر سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی قتل‌عام شدند. شورای امنیت سازمان ملل در بهار ۱۹۹۳ سربرنیتسا را  «منطقه امن» اعلام کرد، اما وقتی مسلمانان به آن پناه بردند، به اشغال صرب‌ها درآمد و منجر به وقوع این کشتار بزرگ شد، قتل‌عامی که پس از جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به شمار می‌آید. 

امسال نیز در شرایطی فعالان صلح و حقوق بشر از تمام دنیا برای گرامیداشت این واقعه، مسیری ۱۰۰کیلومتری موسوم به «جاده مرگ» را به سمت سربرنیتسا پیاده طی کردند که تحولات غزه بر این روند تاریخی سایه انداخته بود. 

به‌طور نمونه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی با بیان اینکه غزه امروز تکرار جنایات سربرنیتساست، ابراز امیدواری کرد عاملان کشتار بیش از ۴۰هزار فلسطینی هم مانند جانیان نسل‌کشی در سربرنیتسا به دست عدالت سپرده شوند. 

جنگ غزه حباب امن پیرامون صهیونیست‌ها را شکست

قتل‌عام سربرنیتسا در حال تکرار در غزه

جواد منصوری، دیپلمات پیشین کشورمان در تشریح تحولات غزه و تناسب آن با ماجرای سربرنیتسا گفت: از اواخر قرن نوزدهم سازمان صهیونیستی-یهودی برنامه بلندمدتی را انجام داد که در آن، پایه‌های تشکیل دولت یهود چیده شد. برنامه‌ای که برای مقابله با اسلام و مسائل مرتبط با مسلمانان بوده و می‌توانست ضرباتی را به پیکره آن وارد کند. 

وی تشریح کرد: نمود عینی این دخالت‌ها حمایت نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا از اسرائیل در مناظرات انتخاباتی یا تبلیغاتشان و یا حتی سفر به سرزمین‌های اشغالی و گذاشتن کلاه مخصوص یهودیان و همچنین حضور در کنار دیوار معروف ندبه در هنگامه انتخابات است که همگی نشان از نفوذ صهیونیسم بین‌الملل در کشورهای مختلف دارد. جدا از این موضوع، مسئولان غربی پیوسته پیگیر کسب حمایت لابی‌های صهیونیسم و افراد صهیون دارای نفوذ هستند تا به مقاصد سیاسی‌شان برسند. نفوذ صهیونیست‌ها در رسانه‌ها و مراکز اقتصادی جهانی سبب شده بود هیچ صدای اعتراضی به فعالیت‌های اسرائیل بلند نشود، اما جنگ غزه این حباب شیشه‌ای رسانه‌ای حامی اسرائیل اشغالگر را شکست و موجب آشکار شدن ماهیت واقعی آنان شد؛ همچنین توانست حاکمیت روانی پلیسی-امنیتی صهیونیست‌ها در منطقه را به چالش بکشد. جنگ غزه آغازگر تحولات بزرگ‌تری در آینده بوده و لازم است تحولات فعلی همچنان با قدرت ادامه 
پیدا کند. 

برخی دولت‌های اسلامی شریک جرم هستند

قتل‌عام سربرنیتسا در حال تکرار در غزه


سید هادی سید افقهی، دیگر تحلیلگر مسائل منطقه هم درباره ابعاد کشتار سربرنیتسا توضیح داد: یکی از دلایل این رخداد، موضوع اعتماد مردمان بوسنی به‌ویژه افراد سالخورده به تشکیلات بین‌المللی همچون نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد بود که در نهایت سبب شد نیروهای نظامی صرب با وحشی‌گری هر چه تمام‌تر قتل‌عام وحشتناکی را علیه مسلمانان جنوب شرق اروپا انجام دهند؛ جنایتی که به زنان و کودکان تجاوز شد و با سرهای بریده شده مسلمانان فوتبال بازی می‌کردند. فاجعه سربرنیتسا عملاً یک نسل‌کشی تاریخی به حساب می‌آید؛ چرا که به کوچک و بزرگ رحم نکردند و ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو ناتو به همراه رژیم صهیونیستی دستانشان آلوده به خون مردمان بی‌گناه مسلمان بوسنی وهرزگوین سربرنیتساست.

وی با بیان اینکه چنین سرانجامی واقعیتی محتمل در مورد سران جنایتکار رژیم صهیونیستی است که مشغول جنایت در غزه و سرتاسر فلسطین هستند، با انتقاد از رویکرد ریاکارانه دولت‌های مسلمان و به‌ویژه ترکیه که تأثیرات خود را بر موضوع فلسطین هم گذاشته، ادامه داد: اینکه شخص رجب طیب اردوغان جنایات غزه را به ماجرای سربرنیتسا تشبیه می‌کند جای تعجب است، چرا که خود او و دولت تحت امرش رفتارهای متناقض زیادی را در ۹ ماه تحولات غزه انجام داده‌اند، از جمله ارسال دارو، مواد غذایی و پوشاک برای نظامیان اسرائیلی که در تبادلات پنهانی میان آنکارا و تل‌آویو انجام می‌شود. 

قتل‌عام سربرنیتسا در حال تکرار در غزه

وی با بیان اینکه اردوغان پس از سخنرانی معروف در اجلاس داووس ۲۰۰۸ و پرخاشگری مشهورش به شخص شیمون پرز و گفتن جمله «شما کشتن را خوب بلد هستید» محبوبیت بالایی در میان مردمان منطقه بدست آورد، افزود: این محبوبیت پس از رفتارهای مخالف و متضاد در مورد حمایت از فلسطین پس از چند سال کاهش چشمگیری پیدا کرد. فعالیت‌های تجاری ترکیه پس از عملیات طوفان‌الاقصی هم مزید بر علت شد و باعث شد که ترکیه وجهه گذشته خود را تا حدودی از دست بدهد.

بنابراین برخی کشورهای اسلامی هم با نوع سیاست و جهت‌گیری غلطی که در قبال بحران‌هایی مانند غزه در پیش می‌گیرند، شریک جرم بوده و در آن نقش‌آفرینی می‌کنند و بهتر است این دست سیاستمداران به این وجه از اقدامات خود توجه داشته و آن را تصحیح کنند. 


خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.